Fit&Sexy

Joga dobra na wszystko

lis 11, 2014 przez

Za oknami jesień w pełni, a Ty czujesz, że z dnia na dzień masz coraz mniej energii? Ta pora roku może rzeczywiście niejednej z nas wydawać się przygnębiająca. Pewnie nieraz słyszałaś, że na jesienne smutki może pomóc aktywność fizyczna. Tylko co tu robić? Rower i rolki od dawna leżą schowane w garażu lub piwnicy, basen przy niskich temperaturach też nie zachęca. Znalazłyśmy dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zacznij uprawiać jogę! Dzięki niej będziesz mogła zadbać o swoją kondycję fizyczną i psychiczną. Poczujesz się lekko i świeżo, a w Twoim sercu zapanuje wiosna…

Joga od wieków cieszy się dużą popularnością. Jest to zespół ćwiczeń, który zapewnia spokój, opanowanie, rozwój duchowy i fizyczny. Osoby ją uprawiające mają poczucie równowagi wewnętrznej. Wiele z nich znajduje w jodze ukojenie dla swoich problemów życiowych, jak i dolegliwości zdrowotnych. Systematyczne ćwiczenia poprawiają samopoczucie. Będziesz mogła cieszyć się odprężonym, elastycznym ciałem, jednocześnie optymistycznie spojrzeć na świat.

Choć joga polecana jest osobom w każdym wieku, asany (pozycje) jogi nie zawsze są proste. Ich opanowanie wymaga koncentracji i cierpliwości. Nie zniechęcaj się zbyt szybko! Ćwicząc jogę, możesz wiele zyskać.

01_Realash_medytacja-joga

Po pierwsze: zdrowie psychiczne

Jeśli ostatnio czujesz się zmęczona i zestresowana, jesteś wiecznie zaganiana, zatrzymaj się na chwilę. Czas na relaks! Pomogą Ci w nim ćwiczenia jogi, które w dużej mierze polegają na odprężaniu, rozciąganiu i głębokim oddychaniu. Ważnym elementem jogi jest też medytacja, dzięki której skutecznie obniżysz poziom swojego stresu i niepokoju. Większość ćwiczeń pozwoli Ci wyciszyć organizm i odnaleźć własny stan równowagi. Dzięki nim poprawisz także jakość swojego snu, zwłaszcza jeśli będziesz ćwiczyła wieczorem.

Propozycja skłonu w przód, który pomaga usunąć zmęczenie:
Uttanasana (skłon w przód w pozycji stojącej)

1. Połóż dłonie na biodrach. Rozstaw nogi na szerokość bioder. Napnij mięśnie ud.

2. Pochyl się do przodu zaczynając od stawów biodrowych. Podczas wykonywania ćwiczenia skoncentruj się na wydłużeniu przedniej części tułowia.

3. Dłonie oprzyj na biodrach, a następnie opuść je ku ziemi. Dotknij koniuszkami palców podłoża przed stopami. Możesz także opleść dłonie wokół kostek lub położyć je po obu stronach pięt.

4. Patrz w dół, nie napinając mięśni szyi. Wyprostuj kolana.

5. Przyciśnij stopy mocno do podłogi, ciężar ciała powinien spoczywać na przedniej ich części. Górną część ud skieruj do wewnątrz. Schowaj głowę pomiędzy wyciągniętymi ramionami.

6. Oddychaj spokojnie i głęboko. Pozostań w pozycji około 30 sekund.

Pamiętaj, że możesz się wyciszyć i odprężyć nie tylko podczas sesji jogi. Część asanów, a przynajmniej ich uproszczoną formę możesz wykonać też w pracy. Wystarczy 5 minut, a poczujesz się jak nowo narodzona.

Joga to także sztuka oddychania. Poprzez ćwiczenia możesz się nauczyć jak kontrolować oddech i jak sprawić, by był on głęboki i spokojny. Odpowiedni rytm i tempo oddechu pozwoli Ci lepiej panować nad sobą.

03_Realash_joga-cwiczenia-odchudzajace

Po drugie: kondycja fizyczna

Joga jest idealnym sposobem dbania o sylwetkę. Dzięki wybranym ćwiczeniom możesz nie tylko rozciągnąć i wzmocnić mięśnie, ale także przyspieszyć proces spalania tłuszczu. Joga uczy jak kontrolować emocje. Dzięki temu osoby będące na diecie odchudzającej, mając większą świadomość swoich uczuć, potrafią kontrolować swój apetyt. Potrzeba usunięcia negatywnych emocji przez ich zajadanie zniknie. Ponadto dłuższe uprawianie jogi będzie miało pozytywny wpływ na Twój układ krwionośny, przemianę materii oraz gospodarkę hormonalną.

W jodze można wyróżnić różne kategorie ćwiczeń, w zależności od tego, nad czym chcesz pracować. Istnieją asany pobudzające, dodające energii oraz takie, które wyciszają i schładzają organizm. Ważna jest kolejność ćwiczeń oraz ich odpowiedni dobór. Jogę można uprawiać w domu, jednak najlepiej jest ćwiczyć pod okiem nauczyciela. Jeśli jesteś początkująca, zacznij od zajęć przeznaczonych dla takich osób, nawet jeśli czujesz się wysportowana i sprawniejsza niż inni. Wykwalifikowany nauczyciel jogi dobierze Ci idealny zestaw pozycji.

Systematyczne ćwiczenie jogi sprawi, że Twoje ciało stanie się elastyczniejsze, silniejsze – po prostu młodsze! Joga cudownie rzeźbi sylwetkę, angażując przy tym wszystkie grupy mięśni. W porównaniu do innych aktywności fizycznych, ćwiczenia jogi nie dążą do zwiększenia przyrostu masy mięśni, lecz do ich wzmocnienia. Stajesz się po prostu smuklejsza. Ponadto joga kształtuje i poprawia postawę ciała. Już po kilku sesjach będziesz miała wrażenie, że poruszasz się lekko, z gracją.

04_Realash_joga-na-kregoslup

Po trzecie: pomoc w ukojeniu dolegliwości

Masz problem z dolegliwościami pleców i kręgosłupa? Wypróbowałaś już różne zabiegi fizjoterapeutyczne, ale nie widzisz zmian? Może czas byś zaczęła trenować jogę. Przyczyną bólu pleców są często słabe mięśnie brzucha i pleców, a przecież prawie wszystkie asany wzmacniają te partie mięśni i rozciągają kręgi. Przy leczeniu bólu kręgosłupa stosuje się m.in. asany: Pasasana, Virasana, Bharadvajasana i Maricyasana.

Joga może być z powodzeniem stosowana jako remedium na zaburzenia snu oraz nerwobóle. Ponadto osoby mające problem ze wzrokiem, ćwicząc ją, też mogą wiele zyskać. Istnieją różne zestawy ćwiczeń, dzięki którym możesz trenować swój wzrok. Niektórzy uważają, że w ten sposób można działać nie tylko profilaktycznie, ale także korekcyjnie!

05_Realash_joga-dla-oczu

Podstawowe ćwiczenia dla oczu:

1. Masaż twarzy i oczu.

Jest to jedno z podstawowych ćwiczeń jogi. Dzięki niemu poprawiasz krążenie wokół oczu. Masaż twarzy należy wykonywać rozgrzanymi dłońmi ok. 20 minut. Masuj każdy punkt twarzy, choć szczególnie skup się na miejscu między brwiami, gdzie kumuluje się najwięcej napięć.

2. Poruszanie oczami.

Zamknij oczy. Poruszaj oczami na boki, do góry i na dół.

3. Palming.

Zakryj oczy dłońmi. Nie dotykaj powiek. Wyobraź sobie czerń. Jeśli widzisz jakieś błyski oznacza to, że Twoje oczy są jeszcze napięte. Skup się na głębokim oddychaniu. Palming powinien trwać do 30 minut.

4. Mruganie.

Mruganie jest bardzo dobrym ćwiczeniem relaksacyjnym. Pamiętaj, mrugaj, ale nie mruż oczu – ta czynność generuje napięcia.

Mamy nadzieję, że dzisiejszy wpis zachęcił Cię do zgłębienia tematu jogi i wybierzesz się jeszcze w tym sezonie jesienno-zimowym na trening z wykwalifikowanym joginem. Jeśli szukasz jednak innej formy aktywności fizycznej, zapraszamy do przeczytania naszego kolejnego wpisu, tym razem dotyczącego pole dance jako idealnej formy fitness.

Print Friendly

2 thoughts on “Joga dobra na wszystko”

  1. Kaska says:

    Nie jestem fanką biegania – wolę zajęcia fitness by się solidnie zmęczyć. Ale czasu brak, żeby się na tę siłownię wybrać. :( Hmm ale joga, mogę spróbować sama w domu. czemu nie? ;)

  2. MartaZ says:

    Polecam jogę ze wszystkich sił, a w połączeniu z bieganiem to już cud, miód i orzeszki. Ćwiczę jogę od nastu lat i od początku mówię, że to relaks na hardcorze – z jednej strony ćwiczenia oddychania przeponowego, oddychanie na zmianę prawą i lewą dziurką nosa, a z drugiej chociażby stawanie na przedramionach – przy wyjątkowo intensywnym treningu zakwasy następnego dnia gwarantowane!

    A jako wspomagacz odchudzania polecam bikram, chociaż w Polsce na ten moment taka opcja jest tylko w Wawie.

    Ćwiczenia oczu – brzmią dziwnie, ale z pewnością spróbuję, próbowałam różnych technik relaksacyjnych, ale mruganie brzmi intrygująco.

    Czekam na wpis o pole dance!

    Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


dwa =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>