Porady

Witamina D – sposób na piękną skórę i zdrowe kości

gru 02, 2015 przez

Bierze udział w budowie kości i zębów, chroni przed osteoporozą, zmniejsza ryzyko rozwoju raka, a nawet wspomaga procesy odchudzania. Na jej niedobór najbardziej jesteśmy narażeni w miesiącach zimowych. Witamina D, bo o niej mowa – czym jest, w czym jest dostępna i czym grozi jej niedobór?

RL_wit_D_1
Co to jest witamina D?

Witamina D to zespół związków chemicznych zwanych witaminami: D1,D2 i D3. Pełni w organizmie wiele ważnych funkcji. Reguluje przyswajanie i zużycie wapnia i fosforu, zapobiega ich nadmiernemu wydalaniu, zwiększa ich wchłanianie w obrębie nerek. Pełni funkcje regulacyjne w układzie odpornościowym. Bierze udział w kształtowaniu kości i zębów, zapewniając im prawidłową mineralizację, zapobiega krzywicy, korzystnie wpływa na system nerwowy i na skurcze mięśni oraz zmniejsza stany zapalne skóry. Większe zapotrzebowanie na tę witaminę mają kobiety w ciąży, karmiące oraz kobiety w okresie przekwitania, osoby po 55 roku życia mało przebywające na słońcu, nadużywające narkotyków i alkoholu, po operacjach, poparzeniach lub zranieniach, po resekcji jelit oraz przewlekłe chorujące na choroby wyniszczające organizm.

Ilość witaminy D w organizmie

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę D można sobie zapewnić wystawiając twarz na słońce na 15 minut lub jedząc 100 g żółtka kurzego. Właściwa dawka witaminy D dla osoby dorosłej wynosi 4000 IU, a dla niemowlaka w pierwszych sześciu miesiącach życia – 800 IU. Dzieci w wieku od 1 do 3 lat powinny przyjmować dziennie 600 IU witaminy D.

Witamina D a skóra

Witamina D działa na skórę jak antyoksydant. Reguluje cykl odnowy biologicznej naskórka. Jej niedobór może być przyczyną większej potliwości skóry, powoduje pogarszanie się jakości skóry, uwidacznianie się objawów starzenia się, zaburzenia procesu złuszczania, zmniejszenie odporności na czynniki zewnętrzne. Chroni naszą skórę przed poparzeniami słonecznymi. Zapobiega i łagodzi stany zapalne skóry, pomaga w walce z łuszczycą. Osoby chore na łuszczycę a stosujące kremy z witaminą D uzyskują poprawę stanu skóry.

Źródła witaminy D

RL_wit_D_2

Zdecydowana większość witaminy D w organizmie jest syntezowana w skórze pod wpływem promieniowania UVB. Dostarczamy ją też z pożywieniem. Pokarmy bogate w tą witaminę to: łosoś, świeży węgorz, śledź, makrela, sardynki, tuńczyk, żółtko jaja, mleko, żółty ser, masło, śmietana, wątroba wołowa, krewetki, drożdże piwne.
Niedobory witaminy D stwierdza się u coraz większej liczby osób, zatem powinniśmy dbać, by nasza dieta była bogata w pokarmy będące jej źródłem, a brakujące ilości uzupełniać preparatami farmakologicznymi.

Print Friendly

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


jeden =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>